S koncem zimy a nástupem lepšího počasí se lidé začínají vracet na kolo. První vyjížďce vždy musí předcházet důkladná kontrola a příprava kola. Rozhodně ani jeden z úkonů nepodceňujte. Na druhou stranu, pokud jste alespoň trochu zruční, připravit kolo na novou sezónu zvládnete sami a nemusíte je nutně svěřovat profesionálům v servisu. Jak tedy na to?
Vyčistěte kolo
Část lidí toto provádí již při ukládání kola, pokud to není váš případ, udělejte to nyní. K čištění nepotřebuje žádné zvláštní nástroje – stačí nějaký starý ručník a kartáček na zuby. Ten je zvláště užitečný při čištění přehazovačky, řetězů a pedálů. Důkladně vydrhněte hlavně ráfky. V rámci toho zkontrolujte, jestli nejsou ohnuté, nemají trhliny nebo nejsou prasklé. V obchodech seženete prostředky přímo určené na čištění kola. Můžete použít jakýkoliv z nich, podstatné je použít co nejméně vody.
Kontrola brzd
Především se ujistěte, že se páky správně vracejí a nikde nezasekávají. Poté zkontrolujte brzdové špalky. To uděláte tak, že zatlačíte na brzdovou páčku a ujistíte se, že přitom špalky dopadnou na ráfek společně. Pokud špalky jeví nerovnoměrné opotřebení, je třeba seřídit celý systém. Toho docílíte zvýšením napětí v brzdovém kabelu. U brzdových kotoučů musíte vyladit tlak v systému. Nejste-li si jisti, jak to celé seřídit, je lepší kolo svěřit do rukou odborníků v servisu.
Kontrola dalších částí
Mezi ně patří řetězy, přehazovačka, pedály, převodníky, bowden, lanka, střed a kazeta. Vše musí bezchybně fungovat. Nepodceňte ani vizuální kontrolu zubů na kazetě. Nesmí být ohnuté ani ulomené. Při otáčení pedálů po směru hodinových ručiček za plynulého řazení zkontrolujte, že dochází k hladkému a snadnému posunu.
Tlak v pneumatikách
Kontrole nesmí ujít ani pneumatiky. Po měsících uskladnění na nich mohou být trhlinky nebo boule. Poté prohlédněte i jejich vzorek. Vyměňte je, pokud na nich zjistíte opotřebení nebo počínající třepení.
Důsledně kolo promažte
Olej zajistí, že řetězy budou mít delší životnost a budou lépe fungovat. Také se na nich neusadí tolik nečistot. Mazání na řetěz nanášejte rovnoměrně při otáčení pedálů proti směru hodinových ručiček. Odšroubujte také sedlo z rámu, vyčistěte trubku a do toho samého místa naneste trochu oleje. Zabráníte korozi v tomto místě.
Ke kontrole toho, zda je na kole vše v pořádku, ho stačí zvednout maximálně 15 cm nad zem a kontrolovaně pustit. Jakýkoliv divný zvuk nebo chrastění je špatné znamení. Pravděpodobně v kole něco nefunguje, je uvolněné nebo špatně sedí. V tomto okamžiku se hodí zvážit, jestli není lepší svěřit kolo do servisu. Může už jít o vážnější závadu.